Câteva lucruri pe care le-am învățat din 50 de cărți despre scris (II)

on writing
July 17, 2017

despre scris

În urmă cu câteva săptămâni am început o serie de articole despre cărțile despre scris (și viața scriitorilor) pe care le citesc. Lista a mai crescut, unele volume nu au mai intrat la socoteală, și e din ce în ce mai dificil să găsești cărți care să nu fie repetitive sau clișeice. Mai jos sunt alte cinci de la care am mai învățat una alta.

Ignore Everybody: and 39 Other Keys to Creativity de Hugh MacLeod (6/10)

Cu un titlu cam pompos ce amintește de articolele cu sfaturi care nu sunt de fapt sfaturi sau cu volumele din categoria self-help, MacLeod ne spune (din propria experiență) cum poți fi creativ (el a lucrat ca și copywriter în SUA). Sfaturile sale sunt de bun simț deși de multe ori mult prea simpliste: muncește din greu (“multe ore la rând, pentru mult timp la un moment vor da rezultate. Asta înseamnă mai puțin TV, timp petrecut online, ieșiri în oraș”), mai mult decât cei cu care concurezi, păstrează-ți jobul de zi cu zi. Poate unul dintre cele mai interesante sugestii e că articolele de papetărie nu te vor face să scrii romanul care îți va aduce un Nobel (“nu m-ar surprinde să cunosc pe cineva care a început o operă de artă pe spatele unui meniu de la catering. Aș fi tare surprins să întâlnesc pe cineva care a scris ceva magnific cu un stilou de argint Cartier pe un birou vintage într-un apartament uriaș din Soho”).

despre scris

Foto: carissaduenas/Instagram

You Can’t Make This Stuff Up: The Complete Guide to Writing Creative Nonfiction–from Memoir to Literary Journalism and Everything in Between de Lee Gutkind (5/10)

Considerat părintele sintagmei creative nonfiction, Gutkind, profesor și scriitor a mai multor volume, crede că cel mai important pentru o carte sau un eseu este ideea de poveste; în propriile cuvinte, “«să o faci» înseamnă să scrii, să rescrii, să revezi mai târziu și apoi când termini să o faci din nou: să îți transformi viața ta și pe persoanelor implicate într-o poveste interesantă; informativă, care înfățișează realitatea cu scene pline de viață, personaje electrizante, și mesaje de neuitat.”

Why We Write: 20 Acclaimed Authors on How and Why They Do What They Do – antologie editată de Meredith Maran (8/10)

Meredith Maran a creat o antologie tare interesantă cu trucurile la care apelează scriitorii contemporani (Mary Karr, David Baldacci, Michael Lewis, Isabel Allende, Jodi Picoult, Ann Patchett, și alții) pentru a termina o carte. Unii simt nevoia de a “spune o poveste”, alții folosesc un dicționar de sinonime (“folosește o carte de sinonime, folosește-ți imaginația, dă-te de ceasul morții până când găsești cuvântul potrivit”), sunt la curent cu ceea ce este la modă în zona în care scriu (“indiferent de tipul de carte pe care îl scrii, familiarizează-te cu ce este la modă. Lumea nu mai este la fel de interesată de chestiile pe care le citea acum 10 ani”), se documentează (“când scriu nonficțiune nu dedic mult timp scrisului propriu-zis. Îmi ocup luni la rând cu documentarea și apoi scriu un text în câteva zile”), citesc mult (“cititul este hrana care îți hrănește genul de scris pe care vrei să îl produci. Dacă îți place să îl citești pe X, va fi cam greu să scrii ca Y”).

despre scris

Foto: auc.art/Instagram

Think Like an Artist: and Lead a More Creative, Productive Life de Will Gompertz (6/10)

Volumul acesta e genul de carte despre creativitate care putea să fie mult mai bună. Fiecare capitol începe cu ceea ce fac artiștii de succes: sunt antreprenori (fac tot ce pot pentru a-și vinde ceea ce produc), nu eșuează (încearcă, greșesc, și nu se dau bătuți), sunt curioși, fură (idei de la alții, le combină în feluri inovative pentru a crea ceva nou), au un stil personal, sunt curajoși, fac pauze. Mai mult decât o carte despre “cum să gândești” Gompertz oferă câteva sugestii de artiști care merită atenția noastră și ale căror poveste de viață este mai fascinantă decât acest volum : Ninette de Valois (cartea Step by Step), Frederick Ashton (în volumul Secret Muses: The Life of Frederick Ashton de Julie Kavanagh), Andy Warhol (jurnalele sale și volumul cu interviuri), Vincent van Gogh (volumele Van Gogh: The Life și colecția de scrisori), Theaster Gates (un filmuleț despre colecția sa de artă), Bridget Riley (cartea Bridget Riley: colour, stripes, planes and curves), Roy Lichtenstein (în cartea Roy Lichtenstein: A Retrospective), David Ogilvy (în Ogilvy on Advertising, Confessions of an Advertising Man, și The King of Madison Avenue: David Ogilvy and the Making of Modern Advertising), Marina Abramović (în volumul de memorii Walk Through Walls: A Memoir), Gilbert & George (în câteva opere de artă), Caravaggio (în cartea Caravaggio: A Life Sacred and Profane), Picasso (în cărțile The Art of Rivalry: Four Friendships, Betrayals, and Breakthroughs in Modern Art și Picasso: A Biography), J. J. Abrams, Piero della Francesca (în cartea Piero della Francesca: Artist and Man), Luc Tuymans (într-un film scurt), Johannes Vermeer (într-un documentar), Peter Doig (într-un interviu video), Rembrandt ( în cartea Rembrandt: The Painter at Work), Kerry James Marshall (în volumul Kerry James Marshall: Mastry), Michelangelo (în cartea Michelangelo: His Epic Life), Ai Weiwei (în documentarul Never Sorry), David Hockney (în cartea Secret Knowledge: Rediscovering the lost techniques of the Old Masters), Marcel Duchamp (în cartea Marcel Duchamp: The Art of Making Art in the Age of Mechanical Reproduction), Bob and Roberta Smith (într-o prezentare It’s Nice That).

Literary Taste: How to Form it de Arnold Bennett (9/10)

Mai mulți scriitori au spus că nu te poți dedica întru totul acestei arte fără a citi. În doar 60 de pagini, Bennett, un fel guru de dezvoltare personală a secolului 19 vorbește despre educarea gusturilor literare, nu pentru a părea aroganți față de cei din jur sau pentru a pierde ore la rând în timpul liber ci pentru “a te trezi, pentru a fi viu, pentru a-ți intensifica capacitatea pentru plăcere, pentru empatie, pentru înțelegere.” Autorul ne recomandă să citim mai întâi clasicii (“supraviețuiesc pentru că o minoritate, dornică de a reînnoi senzația de plăcere, este curioasă și se implică într-un proces continuu de redescoperire. Un clasic nu supraviețuiește din motive etice”) după care să trecem la literatura contemporană. EL propune citirea unei opere clasice, familiarizarea cu limbajul și cu povestea, urmată de citirea unei biografii a autorului urmată de un volum de critică. Fiind lansat la începutul anilor 1900, volumul poate fi citit gratuit online.

Poți arunca un ochi și pe Câteva lucruri pe care le-am învățat din 50 de cărți despre scris (I).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons