Skip to content

Internetul are mai multe beneficii decât crezi

3 weeks ago

749 words

Apocalipsa nu a venit nici la apariția presei de tipar a lui Gutenberg nici odată cu radioul sau televizorul și probabil că nu o să vină cu internetul și tehnologiile adiacente lui.

În cartea Smarter Than You Think: How Technology is Changing Our Minds for the Better, jurnalistul Clive Thompson ne arată și cealaltă față a monedei. Aceea în care internetul nu ne “prostește” mințile ci ne amplifică memoria și spiritul creativ.

Din cartea sa am aflat că tinerii sunt OK, cel puțin o parte dintre ei. Deși își petrec multe ore pe zi cu ochii în ecrane, mai multe teste au arătat că nivelul greșelilor din compunerile școlare e cam la fel ca în urmă cu un secol. În plus, comunerile primite ca temă sunt de șase ori mai lungi, mult mai complexe și nu au fost afectate de prescurtările folosite pe messenger. Adolescenții, și nu numai, scriu mai mult ca oricând, doar că nu la școală – poveștile de tip fanfiction, documentări colaborative cu strategii de atac pentru jocuri, dezbaterile în cadru informal pe Reddit predomină printre tineri. Partea cea mai interesantă e că mulți dintre ei (potrivit autorului) sunt politicoși și își argumentează opiniile.

internetul
Credit: westbywonderful/Instagram

Și profesorii au încorporat tehnologia în predare și evaluare. Thompson oferă ca exemple câteva școli care folosesc platforma online Khan Academy pentru a explica științele exacte. Cu un sistem de recompensare a răspunsurilor corecte și cu o “cameră de comandă” care le oferă profesorilor ocazia de a vedea ce noțiuni stârnesc dificultăți, platforma educativă e un instrument ușor de introdus în multe școli. De asemenea, un alt profesor menționat de Thompson a renunțat la clasicele compuneri propunându-le elevilor să scrie pe blog. Existența unui public global și interacțiunea din zona de comentarii i-a făcut pe elevi să fie mult mai atenți la gramatică și punctuație și i-a motivat să se documenteze mai amănunțit. Rezultatele s-au văzut la testele anuale când practica de peste 12 luni de pe blog a crescut nivelul fiecăuia cu câteva puncte față de anul precedent.

Sigur că și adulții se bucură de beneficiile tehnologiei, Clive Thompson vorbește la începutul cărții despre un om care a renunțat la hârtie, a scanat toate documentele esențiale din casă, și poartă peste tot o cameră video și câteva microfoane care înregistrează totul în jurul său. Ai putea crede că ideea este extremă (Oare chiar aveam nevoie să ne amintim TOTUL?) însă personajul spune că astfel le poate acorda întreaga sa atenție celor din jur.

Problema internetului, așa cum o descrie Thompson, nu e lipsa serviciilor sau a platformelor create în funcție de hobby-uri ci faptul că putem găsi “ceva” doar dacă știm despre ce e vorba (într-un podcast mai vechi Maria Popova spunea că în ziua de azi nu prea mai există bucuria descoperirii – ea oferă drept exemplu enciclopediile bunicii care ofereau ceva interesant chiar dacă nu căutai ceva anume). Însă dacă nu știm ceva definitoriu despre o prietenă, idee, proiect pe care îl căutăm pe un motor de căutare, probabil că nu vom găsi rezultatul uitat undeva în din urmă cu câțiva ani.

Din nefericire, studii prea amănunțite despre impactul tehnologiei în viețile nu avem încă (ceva concludent, oricum, pe un eșantion mai mare). Ar fi interesant de văzut o scanare a creierelor (după vreo 20 de ani) a trei tipologii de personane: cei care au crescut cu internetul la vârful degetelor și, deci, nu știu altfel, cei care au trăit parțial analog-parțial cu tablete, smartphoane etc și cei care au fost lipsiți de internet și de tehnologiile moderne. Până atunci însă trebuie să ne mulțumi cu studii pe 50 de voluntari.

Smarter Than You Think e genul de carte care dacă nu te face să fii ultra-optimist asupra tehnologie măcar te liniștește întrucâtva că poate dezavantajele sunt depășite de beneficii. În fond, și Socrate a spus în urmă cu 2300 de ani că înegistrarea discursurilor pe pergament va duce la dispariția lumii.

Volumul se găsește și la noi, adus de cei de la Books Express.