Skip to content

Carol și Patricia Highsmith

1 month ago

510 words

Ca o regulă atunci când văd un film adaptat după o carte, înainte de a vedea pelicula citesc volumul. Cu filmul Carol nu a fost o excepție. The Price of Salt (redenumit mai apoi Carol) a fost publicat în 1952 sub pseudonimul Claire Morgan, pentru că autoarea era deja cunoscută pentru thrillerele sale și nu voia să își strice “reputația” cu un chick-lit pentru lesbiene. Dupa mai multe răspunsuri negative, cartea a fost lansată la o editură obscură, ca mai apoi sa fie reeditată, ediția din 2003 citând The Price of Salt ca inspirație pentru mult-aclamatul volum Lolita al lui Vladimir Nabokov.

Patricia Highsmith a vorbit într-o postfață a unei ediții din 1990 despre succesul romanului.

Interesul pentru The Price of Salt a apărut datorită finalului fericit pentru cele două personaje pornite pe drumul construirii unei vieți împreună. Înaintea acestei cărți, barbații și femeile homosexuale din romanele americane trebuiau să plătească pentru deviațiile lor tăiându-și venele, înecându-se în piscine, declarându-se heterosexuali, sau cedând, singuri și excluși, depresiei.

În ceea ce privește subiectul cărții, acesta e unul destul de simplu, inspirat din viața autoarei cărții. Therese, o tânără de 19 ani care lucrează ca vânzătoare la un magazine de jucării din Manhattan e nemulțumită de jobul pe care îl are, de relația cu Richard, față de care nu simte nimic, și deziluzionată în ceea ce privește viitorul ei ca proiectant de cadre de teatru. Lucrurile iau o întorsătură neașteptată pentru ea atunci când o întâlnește pe Carol, o burgheză din afara New York-ului care intră în magazin în căutarea unei jucării. Aceasta din urmă, aflată în plin divorț și privată de fiica sa, își îndreaptă atenția asupra lui Therese.

Relația celor două progresează greoi, ele petrecându-si zilele când la cafenele când acasă la Carol unde lucrurile nu trec de conversații înăbușite și de priviri pe ascuns. Odată ce Therese își dă demisia și pleacă alături de Carol într-o excursie cu mașina spre vest, relația lor devine mai destinsă. Însă nici nu au început să fie sincere una cu cealaltă că vestea că soțul lui Carol a angajat un detectiv pentru a le spiona dă povestea peste cap.

The Price of Salt, la momentul publicării, a fost o gură de aer proaspăt pentru segmentul cărților cu personaje gay. Dacă în trecut acestea erau ucise sau se sinucideau, Highsmith a încheiat cele aproape 300 de pagini dacă nu într-o notă optimistă atunci măcar în una incertă asupra unui viitor fericit. Volumul nu are imagini magistrale, nu e “citabilă”, nu are discursuri mărețe, însă reușește să ilustreze dragostea celor doua personaje ca făcând parte din modernitatea New York-ului și a Americii de după cel de-al Doilea Război Mondial.